• امروز : شنبه, ۲ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 22 March - 2025
کل 15032 امروز 6

راهی که با پادزهر پارکینگ سازی برای تهرانی‌ها هموار می‌شود!

  • کد خبر : 36540
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۵۵
راهی که با پادزهر پارکینگ سازی برای تهرانی‌ها هموار می‌شود!

در حالی که تهران به بیش از یک میلیون جای پارک نیاز دارد، نهضت پارکینگ سازی و تکمیل پارکینگ‌های موجود به عنوان راهکاری برای رفع ترافیک و کمبود جاری پارک در دستور کار مدیریت شهری ششم قرار گرفته است. به گزارش پایگاه خبری همبستگی ملی روز به روز میزان خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند […]

در حالی که تهران به بیش از یک میلیون جای پارک نیاز دارد، نهضت پارکینگ سازی و تکمیل پارکینگ‌های موجود به عنوان راهکاری برای رفع ترافیک و کمبود جاری پارک در دستور کار مدیریت شهری ششم قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری همبستگی ملی روز به روز میزان خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل پایتخت‌نشینان همواره با کمبود جای پارک رو به رو هستند. همچنین توقف خودروها در خیابان‌های اصلی و فرعی تردد را برای شهروندان به ویژه در شرایط اضطراری سخت کرده است. معضل کمبود پارکینگ سال‌هاست در تهران وجود دارد و این مسئله به مرکز شهر و مراکز عمومی اختصاص ندارد بلکه در بسیاری از واحدهای تجاری، اداری و مسکونی که پارکینگ‌های کافی ندارند می‌بینیم که خودروها به معابر شهر سرازیر می‌شوند.

شعاری که تبدیل به نهضت شد؛ چراغ سبز پارکینگ‌ها برای کاهش ترافیک

طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی» در دوره قبل مدیریت شهری به تصویب رسید اما اتفاقات چشمگیری درخصوص ساخت پارکینگ دیده نشد؛ حتی پارکینگ امیرکبیر در منطقه ۱۴ که مدیران شهری در دوره گذشته از افتتاح آن خبر داده بودند، عملیاتی نشد و این پارکینگ در دوره مدیریت شهری ششم به بهره‌برداری رسید.مدیریت شهری فعلی در نخستین سال حضور خود 1000 میلیارد بودجه برای ساخت پارکینگ اختصاص داد اما میثم مظفر، عضو شورای شهر تهران در اواخر سال گذشته گفته بود «شهرداری هیچ لایحه‌ای در 2 سال اخیر برای توسعه پارکنیگ‌ها ارائه نداده است. همچنین سال 1401، 2 هزار میلیارد تومان بودجه این بخش عودت داده شد.»این در حالی است که طبق برآورده‌ها یک میلیون و ۵۰۰ هزار جای پارک در تهران کم است و ساخت پارکینگ و اقدامات پیرامون آن امری ضروری خواهد بود. به همین دلیل در راستای رفع کمبود جای پارک، شهرداری تهران نهضت پارکینگ سازی را ایجاد کرد و با پوسترهای نصب شده در ایستگاه‌های مترو به شهروندان از ساخت ۱۰ پارکینگ بزرگ در پایتخت خبر داد.از همین رو برای ساخت پارکینگ‌های جدید، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به تازگی اعلام کرده که 30 قطعه آن از نظر مطالعات ترافیکی برای احداث پارکینگ عمومی مورد تایید قرار گرفته است.

معامله‌ای که برای شهرداری تهران دو سر سود می‌شود

همچنین ساخت پارکینگ باعث می‌شود شهروندان رغبت بیشتری به تردد داشته باشند از طرفی هم تهرانی‌ها در این شرایط با ترافیک بیشتری رو به رو می‌شوند. از سویی جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است که نباید مردم را تشویق به استفاده از خودروی شخصی کرد. در مقابل محمدرضا شیخ‌بهایی معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید که البته شرایط را به صورتی در نظر می‌گیریم که ساخت پارکینگ سبب تولید سفر و افزایش ترافیک نشود و راهکاری برای مدیریت ترافیک باشد و با این رویکرد پارکینگ می‌سازیم.همچنین علاوه بر رغبت شهروندان برای تردد آسان، دومین مزایای توسعه پارکینگ‌ها اینگونه خواهد بود که به گفته یکی از اعضای شورا درآمد ناشی از عوارض‌ پارکینگ‌ها مجددا برای ساخت پارکینگ‌های جدید استفاده خواهد شد.

در ادامه هم نهضت پارکینگ سازی باعث رشد بستر اقتصادی هم می‌شود. وقتی گردشگران خارجی و شهروندان موقعیت مناسبی برای تردد داشته باشند به راحتی از مشاغل محلی بازدید می‌کنند که این مسئله باعث خلق ثروت از طریق بستر گردشگری در پایتخت خواهد شد.

اما منشاء مشکلات ساخت پارکینگ چیست؟

از طرفی دیگر تملک و تهیه زمین یکی از مشکلات مدیران شهری برای ساخت پارکینگ است. در این راستا محمد آقامیری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران می‌گوید: «پارکینگ به زمین نیاز دارد و متأسفانه در مناطق مرکزی زمین به اندازه کافی نداریم؛ آقامیری همچنین با اعلام خبری مبنی بر اختصاص مشوق برای سرمایه گزاران می‌گوید: «ایجاد کاربری اداری، تجاری و تالارهای پذیرایی در صورت اختصاص زمین برای ساخت پارکینگ به سرمایه گزاران داده می‌شود.» با این حال مهدی چمران رییس شورای شهر تهران معتقد است شهرداری باید مناطق، زمین پارکینگ را پیدا کنند یا شریک شوند یا خود شهرداری این زمین‌ها را خریداری و پارکینگ‌ بسازد مثلا در منطقه 10 یکی دو نقطه برای ساخت پارکینگ شناسایی شده که باید زمین آن را خریداری شود و بسازند.هرچند که ساخت پارکینگ‌ هزینه و مشکلاتی دارد اما در حال حاضر در جهان از پارکینگ‌های مکانیزه بیشتر استفاده می‌کنند. هم‌اکنون مدیران شهری هم بر ساخت پارکینگ های مکانیزه هم تاکید دارد چرا که معتقدند می‌توان در فضایی کم پارکینگ ساخت. همچنین به گفته کارشناسان سرعت ساخت پارکینگ های مکانیزه بالا است و در آن از بروزترین تجهیزات استفاده می‌شود.

لینک کوتاه : https://hambastegimelli.ir/?p=36540

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.